"International Jewellery London" parodoje minimalizmas nebe toks populiarus

Rugsėjo pradžioje Didžiosios Britanijos sostinėje Londone vyko tarptautinė juvelyrikos paroda. Jau daugiau nei 60 metų vykstančiame renginyje tradiciškai prisistato garsūs juvelyrikos prekiniai ženklai, kūrėjai, dizaineriai, taip pat ir brangakmenių, įrangos, įpakavimo tiekėjai, juvelyrikos projektavimo, liejimo paslaugų tiekėjai. Tarp daugiau kaip 350 dalyvių parodoje buvo ir lietuviai juvelyrai Viktorija Orkinė ir Karolis Ro Černeckis, parodos lankytojų, jos dalyvių dėmesį traukę originaliais papuošalais. 

international jewellery london paroda

„Ši paroda svarbi prognozuojant naujausias kryptis, kuriomis suks juvelyrika artimiausiu metu, tad buvo labai naudinga įsivertinti savo pačių kūrybos potencialą. Nors vis dar dominuoja minimalizmas (2 iš 3 stendų parodoje buvo su minimalistinio stiliaus papuošalais), tarp daugelio parodos lankytojų, potencialių pirkėjų, panašu, šis stilius dar populiarus, bet nuo jo jau pradedama pavargti“, – įspūdžiais dalinosi juvelyrikos namų „v2o” įkūrėja V. Orkinė, parodoje pristačiusi  per 50 darbų iš  4 kolekcijų.

Pasak K.Černeckio,  ateities tendencijas formuoja ne tik  juvelyrai,  bet ir žmonės. Jis sutinka, kad minimalizmo juvelyrikoje mažėja.

„Minimalistiniai papuošalai tinka visiems, tačiau tai neugdo žmogaus, pataikaujama masėms. Atėjo laikas, kai norisi pabrėžti individualumą, išskirtinumą. Žmonės tampa laisvesni ir nori būti savimi. Nebijo rinktis ,,kitokių" darbų. Ir tai labai išlaisvina požiūrį, kūrybą“, – sakė juvelyras.

Juvelyrė V.Orkinė pasakojo sulaukusi komplimentų ne tik iš parodos lankytojų, bet ir iš kitų dizainerių, ir dėl savo papuošalų, ir dėl stilingos pristatymo erdvės, puoštos samanomis. Aktyviai domėtąsi kūrėjos naudojamomis originaliomis medžiagomis, ypač akmeniu, puošiančiu “Rock&Roll” kolekcijos darbus, papuošalų gamybos trukme ir komandos pajėgumais.

„Manęs klausė, kiek daugiausiai patikusio modelio auskarų galėčiau pagaminti per vieną mėnesį. Rimtos juvelyrikos parduotuvės ar galerijos neįsigyja vieno daikto, o užsako po 10-20 kiekvieno gaminio ar kolekcijos kūrinių. Tai mums kiek nauja, kai kuri rankų darbo papuošalus. Kadangi neketiname tapti masiniu produktu, orientuojamės į mažesnes nišines galerijas, ieškančias ne didelių kiekių, bet kruopščiai rankomis pagamintų juvelyrinių dirbinių.”

„Buvo malonu išgirsti vertinimą, kad mano darbai „pataiko“ į prognozuojamas artimos ateities tendencijas – tamsią romantiką, kai juvelyriniai dirbiniai kuriami iš tamsaus metalo, tačiau jie anaiptol ne grubūs, o sofistikuoti, elegantiški ir romantiški (kolekcijos „Pienių laukas“ ir „Įspūdžiai po žvaigždėtos nakties“), o taip pat šiuolaikinį siurrealizmą,  kai žaidžiant geometrinėmis formomis ir jų proporcijomis kuriami asimetriški papuošalai (kolekcija „Gyvenimas yra saldus“)“, – pasakojo juvelyrikos namų v2o vadovė V.Orkinė.

K.Černeckis savo darbus parodoje pristatė pasirinkdamas senovės Graikijos motyvų tematiką.  Anot jo, tai labiau išryškina jo kūrinių plastiškumą. 

„Pristačiau papuošalus su neapdorotais akmenimis, kolekcijoje naudojau turmalinus, derinau šiurškčią metalo faktūrą su tamsintu sidabru, auksu. Neapdoroti akmenys juvelyrikoje vis dar yra gan neįprastas dalykas, nes dažniausiai yra naudojami  šlifuoti akmenys. Tokiu būdu kai kurie akmenys yra ,,prigesinami". Man norėjosi pabrėžti grubią akmens estetiką juvelyrikoje. Parodos lankytojai buvo nustebę, kad negaliu jų gausiau tiražuoti. Belgų Antverpeno galerija užsisakė papuošalų jau 2019 metams. Rankų darbo papuošalai iš tiesų yra labai vertinami”, – sakė K.Černeckis.

Parodos apžvalgininkės Paolos de Lucos išskirtos juvelyrikos tendencijos:

  • „Žvaigždynai“ – juvelyrika dangaus kūnų, kosmoso erdvių, žvaigždžių ir jų žibėjimo tematika, naudojami tik gerai išpjauti, įvairių formų brangakmeniai, dažniausiai – deimantai, inkrustuoti kuo arčiau vienas kito.
  • „Aš tobulybė“ – vyrauja asimetrinės, geometrinės formos ir žaidimas su jų proporcijomis, kiek primena siurrealizmą, sujungtą su Pikaso kubizmu, populiarėja masyvūs asimetriški žiedai, auskarai, skirti nešioti po vieną, geltonas, rožinis auksas.
  • „Tamsi romantika“ – papuošalai patys iš savęs tamsesni (naudojamas tamsus sidabras, auksas ar kitas metalas), gan masyvūs, tačiau ne grubūs, o elegantiški ir romantiški. Juose vyrauja taškeliai, mažos gėlytės, besipinančios šakelės ar kiti organiniai motyvai.
  • Kodavimas – grįžta art-deco stilius, balta-juoda miksas, kai balti deimantai inkrustuojami į juodą metalą ar emalį sukuria futuristinius, skaitmeninius raštus.
  • Pramoninis stilius – paprasti siluetai, įvairios jungtys ir grandinės, ypač mėgstamas antrinis medžiagų – sidabro, aukso – panaudojimas, populiarios įvairios netradicinės medžiagos, tokios kaip titanas.
  • Neo-klasika, kurioje atgimsta įvairių spalvų perlai – nuo baltų, gelsvų ar rožinių iki tamsiai pilkų Taičio. Derinami kartu su geltonu ar baltu auksu ir kombinuojami su kitais akmenimis.